УВАГА! Сайт працює у тестовому режимі.

100 днів роботи Президента Нотаріальної палати України

18 квітня 2014
Розмір шрифту: Аб Аб Аб

100 днів роботи Президента Нотаріальної палати України – це оптимізація діяльності та співпраця з регіонами

Нотаріальна палата України у 2014 році працює у досить непростих умовах, пов'язаних, насамперед, із значним погіршенням внутрішньополітичної та економічної ситуації в країні. Ці труднощі не оминули і діяльність усієї нотаріальної спільноти України, яка прагне оперативно реагувати на нові реалії сьогодення і на Позачерговому з’їзді нотаріусів 10 січня 2014 року намітила низку заходів щодо покращення своєї діяльності. Новим президентом Нотаріальної палати України (НПУ) делегати з’їзду обрали Наталію Володимирівну Василину. Перші 100 днів роботи керівника – це приведення системи НПУ до оптимального стану, який забезпечував би високу довіру громадян до нотаріуса, а також розвиток співпраці з регіонами та нагода поінформувати широку громадськість про здобутки в нотаріальній діяльності.

Першими кроками в роботі нового керівництва НПУ були, зокрема, організаційні заходи з удосконалення управлінської вертикалі, функціональності й економного використання наявних коштів тощо. Ключовим питанням було визнано підняття на якісно новий рівень співпраці з регіональними відділеннями, нормативно-правове та інформаційно-методичне забезпечення їхньої діяльності. Питання активізації міжнародної співпраці в умовах глобалізації ринків, зростання транскордонного переміщення осіб також було серед першочергових. Адже для ефективного здійснення нотаріальної діяльності особливе значення має співпраця з міжнародними об’єднаннями, насамперед з Міжнародним союзом латинського нотаріату (МСЛН), членом якого є Україна. Акцент було зроблено на організаційному забезпеченні ефективної діяльності Ради НПУ та шести комісій (ревізійної, з питань професійної етики, аналітично-методичного забезпечення, міжнародного співробітництва, роботи з молодими нотаріусами, розвитку фізичної культури, спорту, творчості та мистецтв).

На виконання зазначених вище завдань за цей період було здійснено такі практичні заходи.

З метою оптимізації діяльності виконавчого органу – апарату НПУ, майже вдвічі зменшено видатки на його утримання. Зокрема скорочено штатну чисельність апарату з 53 до 27 осіб, у тому числі керівного складу (з 11 до 5 посад), спрощено його структуру з восьми до чотирьох структурних ланок, розроблено і затверджено економний кошторис фонду заробітної плати. Апарат НПУ переїхав до нових офісних приміщень меншої площі та вдвічі меншої вартості. Проведено аудит фінансово-господарської діяльності.

Багато уваги було приділено роботі з організаційного посилення діяльності регіональної спільноти нотаріусів. Ініційовано проведення Загальних зборів нотаріусів в областях, обрано голів та членів правлінь відділень. Проведено державну реєстрацію відділень НПУ. Розроблено типову форму Кошторису доходів і видатків, проект штатного розпису, механізм передачі 50 відсотків членських внесків на рахунки регіональних відділень тощо. Суттєво розширено повноваження нотаріусів у регіонах і самостійність прийняття ними рішень.

Важливе місце в діяльності НПУ відведено роботі з нотаріальним співтовариством і громадянами, засобами масової інформації, зроблено кроки до відкритості та прозорості в роботі. Зокрема, з метою удосконалення інформування як нотаріусів, так і широких верств населення, створено і введено у дію новий сайт НПУ, який зацікавив користувачів, про що свідчить понад 1000 переглядів лише за останній місяць. Для постійного професійного нотаріального спілкування з однодумцями створено інтернет-форум, як механізм інтерактивної групової взаємодії, самопрезентації та ведення дискусій. Активізовано роботу з широкою громадськістю за телефоном «гарячої лінії». Тільки за 3 місяці поточного року надано 75 консультацій, у тому числі для іноземних громадян. Президентом Нотаріальної палати України запроваджено особистий прийом громадян.

Започатковано видання всеукраїнського науково-практичного журналу «Нотаріат України» та додатку до нього «Бюлетень нотаріальної практики». Сформована редакційна колегія, визначені конкретні шляхи редакційної діяльності. Читачі вже ознайомилися з першим і другим номером журналу. Готовий побачити світ третій. Ми сподіваємося на високу активність наших дописувачів, усіх тих, кому не байдужа доля нотаріату – одного з найважливіших інститутів забезпечення стабільності ділових відносин у державі.

Значну увагу було приділено вдосконаленню нормативно-правової бази в діяльності НПУ, її інформаційно-методичному забезпеченню. Зокрема розроблено та затверджено в новій редакції низку нормативних документів з питань діяльності Палати (Статут НПУ, Положення про Комісію з питань професійної етики нотаріусів та її Регламент). 18 березня 2014 року на зустрічі Міністра юстиції України Павла Петренка з нотаріальною спільнотою, за ініціативи Міністерства юстиції та Нотаріальної палати було створено робочу групу для підготовки змін до законодавства про нотаріат. Робочою групою під керівництвом Президента НПУ Н.В. Василини напрацьовано пропозиції щодо організації нотаріальної діяльності, правил ведення нотаріального діловодства, виконання функцій державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, вдосконалення роботи нотаріусів з Єдиними та Державними реєстрами, розвитку самоврядування нотаріусів, співпраці Нотаріальної палати з Міністерством юстиції та іншими органами державної влади.

Членами робочої групи на підставі пропозицій і побажань нотаріусів підготовлені проекти змін до 30 нормативно-правових актів, які передані в Міністерство юстиції України для їх прийняття.

9 квітня 2014 року представники Департаменту нотаріату та банкрутства Міністерства юстиції України разом із представниками Національного банку України та Нотаріальної палати України за круглим столом обговорили проблеми реалізації положень постанови Правління Національного банку України «Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою» від 06.06.2013 року. За результатом дискусії на цій зустрічі прийнято рішення про внесення змін до зазначеної вище Постанови Правління НБУ, яка регламентує можливість використання депозиту нотаріуса для розрахунків за договорами купівлі-продажу, що суперечить нормам Закону України «Про нотаріат» та Цивільного кодексу України. Вирішено розробити спеціальний нормативно-правовий акт, що регламентуватиме порядок та підстави прийняття грошових сум та цінних паперів у депозит, за недостатньої законодавчої урегульованості цього питання як нотаріальної дії. Вживаються заходи щодо усунення порушень чинного законодавства України деякими банківськими установами, які на порушення Правил професійної етики нотаріуса практикують «акредитацію» нотаріусів, котрі здійснюють посвідчення банківських кредитних та іпотечних договорів.

Кроком до розвитку міжнародного співробітництва стало обрання 4 представників від нотаріальної спільноти України до складу комісій МСЛН у 2014-2016 роках. До Комісії з Європейських справ увійшла Президент НПУ Василина Н. В., до Комісії з соціального нотаріального захисту – приватний нотаріус Бєднов О. А., до Комісії з тем і конгресів – приватний нотаріус Головатенко О. В., до Комісії з нотаріальної деонтології – приватний нотаріус Сибіга С. Е. Активна участь України в роботі МСЛН та його Комісій сприятиме більш швидкій адаптації українського нотаріату до світових трансформаційних процесів та покращенню його міжнародного іміджу.

Президент Нотаріальної палати України Василина Наталія Володимирівна з оптимізмом дивиться у майбутнє. Виходячи з основних завдань НПУ, що визначені її Статутом, Палата зосереджується на пошуку оперативних і продуктивних форм співпраці з новоствореними регіональними відділеннями, на корегуванні пріоритетів і актуальних питань нотаріальної діяльності, на пошуці шляхів розв’язання проблем нормативно-правового, методичного, соціального та кадрового порядку тощо. При цьому вирішальне значення відіграватиме активність у роботі членів комісій НПУ, залучення до співпраці широкого громадського активу задля піднесення ролі самоврядування, розвитку традицій у нотаріальному співтоваристві, виховання власної еліти в інтересах нотаріальної спільноти та народу України.

За 100 днів роботи ми вкотре переконалися, що сили та наснагу для свого розвитку ми можемо отримати лише у співпраці й єдності, утверджуючи авторитет нотаріату в суспільстві, підносячи на вищий рівень престижність і соціальну значущість нотаріальної діяльності.

Кількість переглядів: 1138

Архів публікацій