Сьогодення нашої держави є яскравим прикладом недоцільності подальшого культивування українцями властивої нам риси «соціальної обережності», що часто проявляється у характерному «моя хата з краю» та посиленому намаганні не пручатися дійсності, до тих пір, доки вона не загрожуватиме кожному з нас особисто. Вказана риса кожного з нас в сучасних умовах стала не просто зайвою, вона стала злочинною, оскільки скориставшись саме нею, влада в Україні щорічно дозволяла собі порушувати права кожного з нас, звужувати можливості для нашого розвитку, грабувати людей, що працюють в більш-менш економічно сталих або сферах господарювання.
Прийшов час, коли кожен з нас повинен зайняти активну позицію щодо кожного рішення, що приймається владою у державі.
Тому нотаріальна спільнота не може стояти осторонь ситуації, що склалася на ринку оцінки нерухомості в Україні.
Ситуації, коли внаслідок запровадженого Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 р. № 231, фактично було створено поле діяльності для обмеженого кола новоутворених суб’єктів оціночної діяльності, відбулося усунення оцінщиків з багатим досвідом практичної діяльності від проведення оцінки майна для цілей оподаткування, запроваджено схему діяльності оцінщиків за якої завідомо відсутня об’єктівність при визначенні оціночної вартості майна.
За умови законодавчо встановленої обов’язковості проведення експертної оцінки майна в ряді випадків і перш-за-все при відчуженні нерухомості, створення абсолютно непрозорої та вкрай недосконалої системи проведення оцінки, вкрай дивує стрімкий ріст цін на послуги оцінщиків, діючих за напрямом 3 (тобто для цілей оподаткування).
Порівняно з вартістю цін на послуги оцінки до 01.02.2014 року, тобто до набрання чинності вищевказаною постановою, діючи сьогодні ціни за проведення оцінки підстрибнули в 10 разів!!!! Незважаючи на затвердження їх Фондом державного майна України на рівні 200-300 грн., вартість таких послуг на сьогодні становить від 1500 до 9800 грн. залежно від статусу об’єкта нерухомого майна (належності його до комерційної нерухомості чи житлової нерухомості, місця його розташування тощо).
З огляду на те, що нотаріус перебуває на завершальному етапі оформлення відносин з приводу переходу права власності на нерухоме майно, після запровадження в дію вказаної постанови нотаріус став тією особою, яка з точки зору пересічного громадянина, уособлює собою джерело необґрунтовано значущих витрат, оскільки саме він вимагає від громадянина тих документів, що стали коштувати непомірно і необґрунтовано дорого.
Оскільки, нотаріус є тією особою, яка діє виключно в межах діючого законодавства і може висувати будь-які вимоги до своїх клієнтів також керуючись тільки законом, прагнемо наголосити на обов’язковості проведення експертної оцінки нерухомого майна у випадках переходу права власності на нерухоме майно в межах договору купівлі-продажу (для будь-яких випадків відчуження за наявності підстав для оподаткування доходу продавця), в межах іпотечного договору (для об’єктів державної або комунальної власності); в межах договору дарування та внаслідок спадкування (у разі наявності підстав для оподаткування доходу обдаровуваного / спадкоємця).
На нашу думку, змінити становище на ринку оцінки послуг можливо лише скасувавши вищевказану постанову, привівши систему діяльності оцінщиків у відповідність до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», з урахуванням інтересів як професійних оцінщиків так і громадськості.